- Home
- /
- Overige boeken
- /
- Geschiedenis / De strijd om de stembus

De strijd om de stembus
De kiezer is koning: geschiedenis van de Nederlandse verkiezingscultuur Hoe voerden politici vanaf het midden van de negentiende eeuw campagne? Zijn er overeenkomsten met de huidige campagnes?
Al zo’n 175 jaar gaan Nederlanders naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Aan deze stembusgang gaan campagnes vooraf waarin kandidaten en partijen hun best doen de stem van de kiezer te winnen.
Dit boek geeft inzicht in de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Door een lange historische periode te behandelen, krijgen we inzicht in telkens terugkerende discussies. Gaat er te veel of juist te weinig aandacht uit naar de persoon van de politicus? Hoe kunnen we de kiezer persoonlijk benaderen? Ook de grote veranderingen die zijn opgetreden worden zo inzichtelijk gemaakt. Van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, tot de mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon voeren.
Al zo’n 175 jaar gaan Nederlanders naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Aan deze stembusgang gaan campagnes vooraf waarin kandidaten en partijen hun best doen de stem van de kiezer te winnen.
Dit boek geeft inzicht in de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Door een lange historische periode te behandelen, krijgen we inzicht in telkens terugkerende discussies. Gaat er te veel of juist te weinig aandacht uit naar de persoon van de politicus? Hoe kunnen we de kiezer persoonlijk benaderen? Ook de grote veranderingen die zijn opgetreden worden zo inzichtelijk gemaakt. Van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, tot de mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon voeren.
39,95
De strijd om de stembus
EAN-code:
9789462586611
Aantal pagina's:
224
Bindwijze:
Gebonden
Levertijd:
Binnen 1 werkdag in huis!
In winkelwagen
Anderen bekeken ook:
Het Grote 40-45 Boek - midprice
Rene Kok e.a. - Het Grote 40-45 Boek is een onontkoombare klassieker binnen de
oorlogsfotografie. Deze bestseller, nu in een aantrekkelijk geprijsde
midprice-editie, bevat een omvangrijke ...
oorlogsfotografie. Deze bestseller, nu in een aantrekkelijk geprijsde
midprice-editie, bevat een omvangrijke ...
34,95
In winkelwagen
Geschiedenis van de Joden in Nederland
Hans Blom e.a. -
Sinds de middeleeuwen zijn er joden in Nederland. Vanaf die tijd kenden zij een
bijzondere en eigen geschiedenis: van de Sefardische rijkdom en ...
bijzondere en eigen geschiedenis: van de Sefardische rijkdom en ...
49,99
In winkelwagen
De Joodse Oorlog & Uit mijn leven
Flavius Josephus - Flavius Josephus' 'De Joodse Oorlog' is het ooggetuigenverslag van de joodse opstand tegen de Romeinen in de eerste eeuw na Christus. Het ...
53,51
In winkelwagen
Drie keer verkocht in een vreemd land
Leendert J. Joosse -
‘Hoeveel tranen moeten er nog meer vloeien voor hen die snakken naar vrijlating?’ Het is zomaar een zin uit 1696 van de ...
29,99
In winkelwagen
Eigentijds en eigenzinnig
Christoph van den Belt -
In 1967 en 1971 verschenen op de Nederlandse dagbladmarkt twee nieuwe kranten: het Nederlands Dagblad (ND) en het Reformatorisch Dagblad (RD). ...
29,99
In winkelwagen